Če otrok dolgo zavezuje vezalke, polije mleko ali se izogiba telovadbi, ker “ne zna ujeti žoge”, hitro pomislimo, da je le neroden. A če se takšne težave ponavljajo, je lahko razlog dispraksija – motnja, znana tudi kot razvojna motnja koordinacije (RMK). Pri dispraksiji imajo možgani težave pri načrtovanju in izvedbi gibov, kar pa ni povezano z inteligenco ali pomanjkanjem truda.
V nadaljevanju izveste, kaj je dispraksija, kako prepoznati prve simptome in kako otroku pomagati doma ter v šoli.
🟠 Dispraksija: nevrološka motnja, pri kateri sta načrtovanje in usklajevanje gibov otežena. Ni povezana z lenobo ali nižjo inteligenco.
🟠 Razvojna motnja koordinacije (RMK): strokovni izraz za dispraksijo. Oba izraza opisujeta enake težave pri usklajevanju gibov.
🟠 Pogosti znaki dispraksije: nerodnost, počasno ali neurejeno pisanje, težave z uporabo škarij ali zavezovanjem vezalk, pogosta politja ter odpor do športa ali ročnih dejavnosti.
🟠 Vpliv na vsakdan: otrok za oblačenje, umivanje zob, pripravo šolske torbe ali sledenje navodilom potrebuje več časa.
🟠 Težave pri učenju: pisanje, prepisovanje s table in naloge z omejenim časom ga hitro utrudijo ter vplivajo na samozavest pri pouku.
Dispraksija, imenovana tudi razvojna motnja koordinacije (RMK), je nevrološka motnja, ki vpliva na to, kako človek načrtuje in usklajuje gibe. Ne nastane zaradi šibkih mišic ali nižje inteligence, ampak zaradi načina, kako možgani pošiljajo navodila telesu.
Po podatkih Wikipedije dispraksija prizadene približno 6 % otrok in vpliva na fino motoriko (na primer pisanje) ter grobo motoriko (kot sta ravnotežje ali tek).
Otroci imajo lahko težave pri načrtovanju zaporednih korakov, kar jim otežuje šolske naloge ali vsakodnevna opravila, kot je oblačenje.
Izraza se pogosto uporabljata izmenično. RMK je uradni strokovni izraz, ki ga uporabljajo zdravniki, izraz dispraksija pa poudarja težave pri načrtovanju gibov in je bolj razširjen v Veliki Britaniji.
Možgani morajo gibanje načrtovati, organizirati in časovno uskladiti. Pri otrocih z dispraksijo so te povezave manj učinkovite, zato so gibi pogosto počasni, okorni ali zahtevajo več truda.
Raziskave kažejo, da dispraksija izvira iz razlik v tem, kako možgani obdelujejo gibalne informacije. Te razlike vplivajo na prenos signalov med možganskimi centri za načrtovanje gibanja in mišicami, ki gib izvajajo.
Običajno možgani pošiljajo natančna in usklajena navodila, ki omogočajo tekoče gibanje. Pri dispraksiji pa je ta usklajenost porušena, zato se gibi pojavijo z zamikom ali so manj natančni.
Po podatkih ameriške Nacionalne medicinske knjižnice (NCBI) so med možnimi dejavniki prezgodnji porod, nizka porodna teža in družinska nagnjenost k težavam z gibanjem. Ti dejavniki niso neposredni vzroki, le pogoste povezave. Veliko otrok z dispraksijo se rodi povsem zdravo.
Dispraksija ni posledica vzgoje ali pomanjkanja truda. Gre za način, kako otrokovi možgani obdelujejo in usklajujejo gibanje.
Dispraksija se pogosto pokaže že pred šolo. Starši lahko opazijo zamudo pri plazenju, težave z uporabo jedilnega pribora ali nezadovoljstvo pri preprostih igrah. Otrok se lahko zdi neurejen ali nezainteresiran, v resnici pa gre za težave z načrtovanjem gibov, ne za vedenjski problem. Oprijem žoge ali zlaganje kock od njega zahtevata več truda in zbranosti kot pri vrstnikih.
Zgodnji znaki težav s koordinacijo se lahko prekrivajo z drugimi učnimi razlikami, kot je disleksija. Več o tem preberite v članku Disleksija: kako jo prepoznati zgodaj.
Otrok ima lahko težave pri samostojnem hranjenju, zlaganju kock ali učenju poganjanja tricikla. Pogosto pade ali se hitro utrudi pri igri. Nekateri raje izbirajo mirne dejavnosti, ker so gibalne naloge zanje zahtevnejše. Prevladovanje ene roke se lahko pokaže pozneje kot pri drugih otrocih.
Opravila, kot so umivanje zob, zapenjanje jakne ali risanje, trajajo dlje kot pri vrstnikih. Ponavljanje pomaga, vendar napredek napreduje počasi. Starši pogosto opazijo neenakomeren napredek – en dan gre vse gladko, naslednji pa skoraj nič ne uspe.
Veliko staršev sprva misli, da je otrok “le neroden”. Inštitut Child Mind opozarja, da se težave pri načrtovanju gibov pogosto zamenjujejo z malomarnostjo.
Če razliko prepoznamo zgodaj, je pomoč lažja, otrok pa se izogne razočaranju in občutku neuspeha.
Nekateri otroci imajo pozneje težave tudi pri pisanju in črkovanju. Več o tem preberite v članku Disgrafija: kako prepoznati simptome pri otrocih.
| Starost | Fina motorika | Groba motorika |
| Predšolska | Težave pri uporabi žlice ali škarij | Pogosto spotikanje, poznejše skakanje ali tek |
| Začetek šole | Neurejeno pisanje, težave pri zavezovanju vezalk | Težave pri igrah z žogo, slabša uspešnost pri telovadbi |
| Starejši otroci | Počasno zapenjanje gumbov, neurejene naloge | Izogibanje športu, slabša drža ali ravnotežje |
Ko otrok začne hoditi v šolo, postane dispraksija še bolj opazna. Šolske naloge zahtevajo natančnost, ritem in dobro organizacijo. Otrok lahko piše počasneje, preskoči korak ali se zdi raztresen – a to niso znaki lenobe, temveč težav z gibalno koordinacijo.
Težavam z gibanjem se pogosto pridružijo tudi težave s pozornostjo. Več o tem preberite v članku ADHD: kaj je in kako prepoznati simptome pri otrocih.
Držanje svinčnika je lahko naporno. Otrok pritiska premočno ali prešibko, zato je pisava neenakomerna. Težko prepisuje s table ali poravna številke v matematičnih nalogah.
Dispraksija vpliva na občutek za ritem in ravnotežje, zato sta tek ali met žoge zanj zahtevnejša. Po podatkih NHS se otroci z RMK pogosto izogibajo telovadbi ali skupinskim športom, ker težko sledijo tempu sošolcev.
V šoli razlike hitro pridejo do izraza. Otrok, ki težje sledi pri športu ali pisanju, se lahko umakne iz igre ali občuti sram. Topel pristop učiteljev in razumevanje vrstnikov lahko veliko pomagata – šteje trud, ne hitrost.
Če se otrok v razredu počuti napetega ali razočaranega, mu lahko pomagajo preproste sprostitvene vaje. Poskusite ideje iz članka Vodena meditacija za boljši spanec, zbranost in mirnost.
Stalni napor pri opravilih, ki so drugim samoumevna, lahko zmanjša otrokovo samozavest. Ko vsako zavezovanje vezalk, met žoge ali pisanje zahteva veliko truda, je frustracija povsem razumljiva.
Otrok se lahko začne izogibati dejavnostim, ki so mu pretežke – noče pisati domače naloge ali se izogne športu. Inštitut Child Mind pojasnjuje, da gre pogosto za način samoohranitve, ne za lenobo.
Pohvalite trud, ne popolnost. Opazite tudi manjše napredke in otroku dajte možnost izbire, da občuti več nadzora. Spodbujajte dejavnosti, kjer koordinacija ni v ospredju – na primer risanje, glasbo ali sestavljanje kock.
Postopek postavitve diagnoze poteka v več korakih. Najprej pediater izključi druge mišične ali nevrološke motnje, nato otroka napoti k delovnemu ali fizioterapevtu, ki opravi podrobnejše testiranje.
Strokovnjaki preverjajo fino in grobo motoriko – otrok riše oblike, lovi žogo ali zapenja gumbe. Pomemben del ocene so tudi opažanja učiteljev v šoli.
Zdravnik vas bo morda vprašal:
Koristno je, če prinesete risbe ali kratke videoposnetke, saj pomagajo zdravnikom bolje razumeti otrokove težave.
Klinika Mayo poudarja, da zgodnja diagnoza in terapija lahko močno izboljšata otrokovo koordinacijo in počutje. Dispraksije ni mogoče odpraviti, vendar zgodnja podpora otroku pomaga razviti strategije, s katerimi lažje opravlja vsakodnevne naloge.
Pomembno je, da doma ustvarite miren in predvidljiv ritem dneva. Otrok z dispraksijo potrebuje jasne korake, dovolj časa in občutek, da mu verjamete. Ni potrebna posebna oprema – veliko naredite z razumevanjem in potrpežljivostjo.
Naloge razdelite na kratke, pregledne korake. Pomagajo lahko slikovni opomniki, na primer “obleci se → umij zobe → pripravi torbo”. Ko nekaj uspe, ga pohvalite za trud, ne za popolnost. Tako postopoma gradi samozavest in občutek, da zmore.
Z učitelji se sproti pogovarjajte o opažanjih – kje otrok napreduje in kje potrebuje več časa. Dobro je, če učitelj omogoči nekaj dodatnih minut pri pisanju ali pripravi krajša navodila. Ko doma in v šoli uporabljate enaka pravila, se otrok počuti varneje.
Gibanje naj bo del igre, ne obveznosti. Dober učinek imajo plavanje, kolesarjenje, ples ali lovljenje mehke žoge. Pomembno je, da se otrok ob tem sprosti in uživa – ne da tekmuje.
Portal Understood.org svetuje, da so krajše, redne vaje veliko učinkovitejše kot dolgi treningi. Pomembno je, da otrok napreduje v svojem tempu in da pri tem čuti podporo.
Če ima otrok pri vsakodnevnih opravilih – kot so oblačenje, pisanje ali šport – pogosto občutek frustracije, se pogovorite z učiteljem ali pediatrom. Zgodnje ukrepanje je pomembno, saj terapija lahko izboljša gibalne spretnosti in zmanjša tesnobo.
Po podatkih NHS otroci najbolje napredujejo, ko sodelujejo starši, učitelji in terapevti. Ni treba čakati, da bo otrok “pripravljen” – že kratek pogovor s strokovnjakom lahko pomeni začetek prave pomoči.
Otroci z dispraksijo pogosto potrebujejo več časa za pisanje ali organizacijo dela. Inštruktorji, ki poznajo posebnosti dispraksije, lahko prilagodijo pouk z razlago po korakih, krajšimi odmori in vizualnimi navodili, ki zmanjšajo stres pri učenju.
Če iščete pomoč v bližini, poskusite z izrazi, kot so “inštruktor dispraksija Ljubljana”, “dispraksija inštrukcije slovenščine Maribor” ali “dispraksija inštrukcije Celje”. Takšne poizvedbe vas povežejo z učitelji, ki ponujajo ciljno usmerjene učne ure v tempu vašega otroka.
Na platformi meet'n'learn lahko starši najdejo izkušene inštruktorje, ki razumejo posebnosti otrok z dispraksijo in prilagodijo pristop njihovim potrebam.
Dispraksija ne določa otrokove inteligence ali ustvarjalnosti. Veliko otrok z ustrezno podporo zraste v samozavestne in uspešne odrasle.
Dispraksija ali razvojna motnja koordinacije (RMK) vpliva na to, kako otrok načrtuje in izvaja gibe. Zaradi tega so opravila, kot sta oblačenje ali pisanje, zahtevnejša, čeprav je otrokova inteligenca povsem običajna. Zgodnja pomoč krepi spretnosti in samozavest.
Pogosti znaki so nerodnost, neurejena pisava, težave z uporabo jedilnega pribora in razočaranje pri zapenjanju gumbov. Nekateri otroci se izogibajo telesnim dejavnostim, ker so jim te pretežke.
Diagnozo običajno začne pediater, ki otroka napoti k delovnemu ali fizioterapevtu. Strokovnjaki ocenijo fino in grobo motoriko, ravnotežje ter samostojnost pri vsakodnevnih opravilih, pri tem pa upoštevajo tudi opažanja staršev in učiteljev.
Da. Redna delovna ali fizioterapija lahko izboljša koordinacijo in samozavest. Kratke, redne vaje doma pomagajo otroku postati bolj samostojen.
Otrok lahko piše počasneje, ima težave z organizacijo ali se izogiba športu. Dodatni čas, jasna navodila in pripomočki za pisanje olajšajo učenje in zmanjšajo stres.
Naloge razdelite na manjše korake, uporabite slikovne sezname in spodbujajte gibanje, kot sta plavanje ali ples. Pohvalite trud, ne le rezultat.
Dispraksija se lahko pojavi skupaj z ADHD ali avtizmom, vendar gre za ločena stanja. Dispraksija vpliva predvsem na načrtovanje in nadzor gibov.
Da. Nekateri otroci z dispraksijo imajo tudi težave z branjem ali matematiko, kot sta disleksija ali diskalkulija. Če poznamo vse izzive, lahko pomoč prilagodimo bolj učinkovito.
Iščeš inštrukcije za slovensko? Najdi pravega inštruktorja za slovensko za spletne ali osebne inštrukcije blizu tebe.
Za pravilno delovanje te spletne strani dostopamo do informacij, shranjenih na tvoji napravi. To vključuje na primer piškotke ali lokalni pomnilnik brskalnika. Te informacije uporabljamo za shranjevanje podatkov, potrebnih za delovanje strani, za analitične namene in podatke, ki jih shranjujejo tretje osebe.
Če so te informacije bistvene za delovanje spletne strani, jih shranimo samodejno. Za vse ostalo potrebujemo tvoj pristanek, ki ga lahko daš spodaj. Tvoj pristanek velja 12 mesecev. Če ga zavrneš, te bomo po 6 mesecih ponovno prosili za pristanek, vendar lahko odločitev kadarkoli spremeniš. Več informacij najdeš v naši GDPR in Pogoji uporabe.